fredag 13 mars 2009

Igår var det dags att tappa upp vin, två sorter. Det första var gjort på hälften äpplen och hälften gråpäron, båda från vårt lilla torp. Det blev ungefär tretton liter, och när jag tappade upp det på flaskor igår blev det... fyra flaskor. Vi har nog smakat lite vartefter vinet har jäst och klarnat, det är ju så spännande. Det blev i alla fall riktigt gott, kanske lite väl starkt. Jag följde ett gammalt recept från en vinbok, och receptet är inriktat på att göra ett starkt och lite sött vin för hållbarhetens skull. Både sötman och alkoholen tar kål på mikroorganismer. Förutom de nio kilona äpplen och päron så är det tillsatt några kilo socker, vinjäst, lite starkt te för garvsyrans skull samt ett halvt kilo rönnbär, också för att ge vinet lite syra och lite karaktär (tror jag). Äppelvin ska vara lite knepigt att klarna, och det här vinet blev en smula grumligt. Men som sagt riktigt gott!

Det andra vinet är gjort på torkade frukter: Russin, fikon, aprikoser, socker (alltihopa ekologiskt!) och lite kryddor, exempelvis lite stjärnanis. Till detta vin använde jag vanlig bakjäst, och det verkar också gå bra. Det blev också gott, kanske också lite för starkt.

Kul att göra sitt eget vin i alla fall, och med en bra korkapparat så går det riktigt geschvinnt att sätta i korkarna!

1 kommentar:

  1. Den här bloggen ska jag hänga på framöver. Här får man ju lära sig allt livsnödvändigt. Hurra!!!!

    SvaraRadera