lördag 15 maj 2010

Arbeta mindre? Gärna, men nej!

Miljöpartiets kongress i Uppsala! Jag förberedde mig väl på ett inlägg i valmanifestdebatten, men tyvärr så hamnade jag så långt ned på talarlistan att jag inte fick möjlighet att framföra vad jag ville säga. Så jag tar det här i stället!

Bör vi arbeta mindre? Jag tycker själv att lönearbete inte är den enda meningsfulla sysselsättningen man kan ägna sig åt. Man kan ägna sig åt politik, musik, konst eller föreningsarbete utan att få betalt, samtidigt som det upplevs som stimulerande och kanske mer vettigt än att jobba för att få mer pengar.

En ökande produktivitet ger möjlighet att minska på arbetstiden i stället för att få mer pengar till konsumtion. Det är också väl känt att arbetstidens längd kan kopplas det ekologiska fotavtrycket: Ju längre arbetstid, desto större avtryck.

Det verkar alltså väldigt vettigt att vi ska minska vår arbetstid. Men. Vårt välstånd bygger på slaveri. Vi har alla i runda tal 70 fossila energislavar som arbetar för oss, vi förbrukar alltså så mycket fossil energi som om 70 personer arbetade för oss dygnet runt. Oljeberoendet finns överallt i vårt samhälle, i form av konstgödsel, plast, transporter och mycket mycket mer. Det kommer inte ta många år innan oljan kommer att bli väsentligt dyrare, eftersom man inte längre kan öka uttaget av olja ur marken. Detta kommer att göra de flesta varor i vårt samhälle mycket dyrare.

De produkter som vi konsumerar tillverkas i stor utsträckning i låglöneländer, och i vissa fall liknar det slaveri.

En minskad arbetstid bygger på att vi fortsätter att utnyttja dessa former av slaveri. Vi kommer kanske snarare behöva öka vår arbetstid, om vi solidariskt vill att kineser ska få ordentligt betalt för sitt arbete att producera varor som vi köper, och om vi solidariskt med framtida generationer ska sluta använda fossila bränslen.

Minska vår arbetstid kan vi göra när vi har närmat oss en lösning på dessa problem, och vi är inte ens nära än!

1 kommentar:

  1. Ja, precis, och även om vi i väst skulle minska vår konsumtion med 10-20-50 procent, beroende på var vi tycker vår smärtgräns ligger, så kommer vi i en verkligt rättvis värld - där alla har schyssta arbetsvillkor och de som producerar våra prylar också har tillgång till utbildning och vård i samma utsträckning som vi - ändå behöver jobba mera för att upprätthålla också en hälften så hög levnadsstandard som vi har nu. Jag frågat många om just detta och fått ofta ganska kolonialistiska svar, i stil med att det inte är vår uppgift att se till att arbetsförhållandena på andra sidan jordklotet är bra. Fokus på förkortat arbetstid kretsar tyvärr alldeles för ofta kring vårt eget välbefinnande, vår fritid etc.

    Jag helt enkelt inte ihop en sänkt arbetstid med global rättvisa.

    SvaraRadera